Ruiny dawnego mostu na kanale Nowym znajdują się przy moście nad kanałem Żerańskim w Rembelszczyźnie. Najłatwiej dojdziemy do nich od placu na którym odbywa się święto ziemniaka, idąc piaszczystą drogą w stronę kanału.

Most został zbudowany na pod koniec XIX wieku, podczas rozbudowy twierdzy Warszawa. Powstał wówczas pierścień fortów otaczających miasto oraz łączących je dróg i linii kolejowych. Jedną z takich dróg była oddana do użytku w 1899 roku, szosa łącząca obóz Hurki (dzisiejsze Legionowo) ze Strugą. Pomiędzy Strugą, a Nadmą planowano budowę jednego z betonowych fortów twierdzy Warszawa. Droga ta od razu zyskała wysoką kategorię „szosy gubernianej” lub „szosy powiatowej”. Jako jedna z nielicznych w okolicy zyskała twardą nawierzchnię (słowo „szosa” oznaczało główną drogę o utwardzonej nawierzchni).

Most na rosyjskiej mapie z 1891 roku.

Co ciekawe, austriackie mapy z początku XX wieku, na odcinku od Kątów Węgierskich do Stanisławowa pokazują dwie prawie równoległe drogi – wąską gruntową w miejscu dzisiejszej Stużańskiej i położoną bardziej na północ szeroką nową szosę. Być może mapy austriackie opierały się na jakimś niezrealizowanym projekcie przebiegu nowej szosy.

Mapa austrowęgierska. Na żółto zaznaczony przebieg Strużańskiej, który nigdy nie powstał.
W czerwonym kole – most.

Długość przęsła mostu wynosiła ok. 7 metrów. Jezdnia miała ok. 5,5 metra szerokości, a przyczółki mostu miały ok 7,5 metrów szerokości. Do dziś zachowały się oba licowane kamieniem przyczółki mostu z elementami z niezbrojonego betonu. Na północnej ścianie zachodniego przyczółka mostu znajduje się reper – znak wysokości.

Zachodni przyczółek mostu w Rembelszczyźnie

Most uległ zniszczeniu podczas walk w 1944 roku, gdy od 15 września do 10 października kanał Nowy stanowił linię frontu bronioną przez 3 dywizję pancerną SS Totenkopf. Jak wynika z zeznań jeńców w początkach września 1944 roku most był strzeżony przez żołnierzy węgierskich.

Zniszczony most w 1944 roku i trasa ataku czołgów miotaczy ognia (czerwone kropkowane).

Kanał Nowy powstał w drugiej połowie XIX wieku. W miejscu jego dolnego odcinka – na północ od Rembelszczyzny w latach pięćdziesiątych XX wieku zbudowano kanał Żerański. Górny odcinek nadal jest dobrze widoczny w terenie i na większej części jest wydzieloną działką. Pomimo tego, niektóre jego fragmenty zostały w ostatnich latach zasypane.

Kanał Nowy i jego zasypane fragmenty na mapie Geoportalu
Kanał Nowy na Geoportalu